Skip to content

SEO basics: belangrijk voor zoekmachine optimalisatie

Tegenwoordig is online zichtbaarheid een belangrijk onderdeel voor ieder bedrijf dat wil groeien. Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een van de belangrijkste manieren om ervoor te zorgen dat je website gevonden wordt door de juiste mensen. Door middel van SEO scoor je hoger in zoekmachines als Google. Dit leidt tot meer verkeer, meer klanten en uiteindelijk zelfs meer omzet. Wij leggen je graag uit wat de SEO basics zijn, zodat je een goed beeld krijgt van wat zoekmachine optimalisatie precies inhoudt en hoe je het kunt toepassen.

Wat is SEO?

SEO is het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in de organische zoekresultaten. Het doel ervan is om vindbaar te worden op relevante zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt. Op die manier kunnen potentiële klanten je website makkelijker vinden. SEO bestaat uit diverse technieken. Zo is het belangrijk om je website technisch te optimaliseren, maar is ook het verkrijgen van backlinks onderdeel van de SEO basics.

Het is belangrijk om te weten dat SEO continu aandacht vereist en dus niet uit eenmalige handelingen bestaat. Het is belangrijk om steeds de juiste aanpassingen te verrichten naarmate je website en de zoekmachines veranderen.

SEO basics

Waarom is SEO zo belangrijk?

Het is belangrijk om de SEO basics te herkennen, aangezien de meeste mensen gebruik maken van zoekmachines als Google. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 90% van alle internetgebruikers Google Search gebruikt om relevante informatie, producten en diensten te vinden. Is je website niet geoptimaliseerd, dan loop je dus veel kansen mis. Andersom kan een goed geoptimaliseerde website juist voor veel extra klanten zorgen.

We sommen graag een aantal goede redenen op waarom het belangrijk is om SEO in te zetten. Laten we beginnen met je online zichtbaarheid. Een vergrote zichtbaarheid zorgt niet alleen voor meer verkeer, maar helpt ook bij het vergroten van je naamsbekendheid. Daarnaast komen websites met een goede positie in de zoekresultaten betrouwbaarder over, waardoor potentiële klanten eerder tot actie overgaan.

Nog een reden om gebruik te maken van de SEO basics, is omdat je bij organisch verkeer niet afhankelijk bent van je advertentiebudget. Je betaalt niet per klik, zoals met betaalde advertenties. Met de juiste strategie kan SEO dus erg kostenefficiënt zijn.

Wat zijn de SEO basics?

Om de SEO basics helder uit te leggen, kunnen we zoekmachine optimalisatie het best onderverdelen in drie categorieën. Namelijk technische SEO, on-page SEO en off-page SEO. Al deze categorieën zijn erg belangrijk als je goede posities in de zoekmachines wilt behalen.

Technische SEO

Bij technische SEO draait het om de technische aspecten van je website. Dit is belangrijk voor de zoekmachines, omdat het je website makkelijker te crawlen en indexeren maakt. Daarnaast zorgt een technisch geoptimaliseerde website voor een betere gebruikservaring.

Bij technische SEO kun je onder meer denken aan het optimaliseren van de URL’s en structuur van de website. Maar ook snelheid speelt een belangrijke rol, aangezien een trage website een negatieve impact op de gebruikservaring heeft. Hetzelfde geldt voor de mobielvriendelijkheid van je website. Aangezien veel mensen hun smartphone gebruiken om het internet te navigeren, is dit tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de SEO basics.

On-page SEO

On-page SEO is nog een onmisbaar onderdeel, en dus een van de SEO basics. Hierbij kun je onder meer denken aan het identificeren van relevante zoekwoorden en deze op een natuurlijke manier in je content verwerken. De content op je website moet informatief, relevant en goed geschreven zijn. Bovendien moet de content duidelijk gestructureerd zijn door middel van HTML-koppen (H1, H2, H3 etc.) Ook duidelijke titel tags, meta-beschrijvingen en geoptimaliseerde afbeeldingen mogen niet ontbreken.

Off-page SEO

Als we het hebben over de SEO basics, gaat het zeker niet alleen om werkzaamheden die op je eigen website plaatsvinden. Zogenaamde off-page SEO omvat technieken die buiten de eigen website worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van je bedrijfsprofiel in Google. Maar ook backlinks hebben veel impact op je ranking in de zoekmachines. Je kunt externe links naar je website ook wel als een soort van stemmen zien. Het is voor de zoekmachines een signaal dat je website betrouwbaar en relevant is.

Een kwalitatief zoekwoordonderzoek

Als we het over de SEO basics hebben, mag een zoekwoordonderzoek absoluut niet ontbreken. Aan de hand van een zoekwoordonderzoek kun je bepalen welke keywords interessant zijn voor jouw bedrijf. Om interessante zoekwoorden te bepalen, kun je het best eerst brainstormen. Welke diensten en producten moeten vindbaar worden? Vervolgens kunnen we tools gebruiken om relevante keywords te identificeren. Ook is het mogelijk om concurrenten te analyseren, om te controleren op welke keywords zij zich richten.

Bij het kiezen van de juiste zoekwoorden is het belangrijk om na te gaan welke termen relevant zijn. Maar het is ook goed om rekening te houden met het budget. Indien het budget lager ligt, kunnen we de focus bijvoorbeeld specifiek op long-tail keywords leggen. Dit zijn meer specifieke keywords met minder concurrentie, waardoor het makkelijker wordt om er vindbaar op te worden.

Het creëren en optimaliseren van content

Zoals eerder aangegeven is content een belangrijk onderdeel van de SEO basics. Maar hoe creëer je nu content met het oog op de zoekmachines? Een belangrijke tip is om altijd waardevolle content te creëren voor de bezoeker. Zorg ervoor dat je content echt een antwoord geeft op de vragen die een bezoeker mogelijk heeft. Dit zorgt ook voor een betere ranking. Daarnaast is het belangrijk om zoekwoorden strategisch te verwerken, bijvoorbeeld in de titels, headers en door de tekst heen. Maar het is belangrijk om niet te overdrijven, aangezien ‘keyword stuffing’ ook bestraft kan worden door Google. Zorg er dus voor dat je tekst goed leesbaar blijft! Tot slot is het een goed idee om afbeeldingen, video’s en infographics in je content te verwerken, om het aantrekkelijk en boeiend te maken.

Conclusie

SEO kan behoorlijk complex zijn, maar is een belangrijk onderdeel van iedere online strategie. Door je op bovenstaande SEO basics te richten, is het mogelijk om de vindbaarheid van je website te vergroten. Dit vergt echter wel veel tijd en specialistische kennis. Besteed je jouw SEO liever uit? Neem dan contact met ons op!